Welkom op het Belgian Game Development Championship!

Ben je student? In de ban van coderen? En je bent een teamspeler?

Verras ons met een vernieuwend concept voor een e-game! Wint jouw ploeg, dan krijgen jullie de gelegenheid om deel te nemen aan de Game Developers Conference in San Francisco in maart 2016!

Wedstrijd

De Nationale Loterij en Vasco Data Security willen de game development-opleidingen een boost geven. Daarom werd het Belgian Game Development Championship (BeGDC) in het leven geroepen. In deze wedstrijd kunnen studenten van dezelfde school –maar eventueel van verschillende studierichtingen- een ploeg van minimum drie en maximum vijf leden samenstellen. Samen bouwen zij een e-game concept uit met bijhorend winstkansmechanisme.

Deelnemen is makkelijk. Je schrijft jouw team in via deze site. Vervolgens stuur je een video in waarin je jouw team en jouw spelconcept voorstelt.  Voor dat alles heb je tijd tot 22 november 2015 om middernacht. De video wordt beoordeeld door een topjury, bestaande uit it’ers, marketing vakmensen en doorgewinterde spelontwikkelaars.

Een e-game is een virtueel spel waarvan het resultaat –d.w.z. winst of verlies- vooraf al vastligt, en dat niet afhankelijk is van de manier waarop je speelt. Je kan een e-game absoluut niet vergelijken met een casinospel! Neem even een kijkje naar onze e-games op www.e-lotto.be, het internetspeelplatform van de Nationale Loterij: e-games zoals bv. Mollenslag, Cash Ball en Rabbits Run geven je een duidelijk beeld van wat wij precies bedoelen.

Het spel dat jij en je ploeg ontwikkelen, moet deze principes naleven: 

  1. Er moet een kansspelmechanisme aan het spel verbonden zijn.
  2. De deelnemers moeten rekening houden met de beperkende elementen van het verantwoord spel.
  3. Het spel moet beveiligd worden met de authenticatie dienst MYDIGIPASS.COM
De beste ideeën worden geselecteerd en mogen door naar de volgende ronde. Daar challengen we de deelnemers hun spelconcept te verbeteren en verfijnen. Einddoel: de ontwikkeling van een spel dat in 2016 tijdens de finale wordt voorgesteld.


Waar zijn we naar op zoek ? Een creatief en origineel concept. Ga jij de uitdaging aan? 3…2..1…GO! 


De wedstrijd verloopt in vier fasen:
  1. Inschrijving via het onlineformulier en uploaden van je video
  2. Preselectie
  3. Halve finale met live-presentatie
  4. Finale met live-presentatie

1. Inschrijving

Je hebt tijd tot 22 november 2015 om middernacht om je in te schrijven, om je video te uploaden en om er een PowerPoint-presentatie aan toe te voegen.

2. Preselectie

Een uit specialisten samengestelde jury selecteert, op basis van de ingezonden video, de deelnemers voor de halve finale. Alle kandidaten vernemen de uitslag op 1 december 2015.

3. Halve finale

Op 5 december 2015 stellen de uitverkoren ploegen hun spelconcept voor aan een jury. De finalisten worden bekendgemaakt op 9 december 2015.

4. Finale

Eindelijk, D-Day! Op 6 februari 2016 stellen de finalisten hun eindproduct voor: een operationeel, browser-based e-game. De jury kiest de winnende ploeg.

Prijzen

De Nationale Loterij en Vasco Data Security hebben het genoegen om de volgende prijzen toe te kennen aan de ploegen die op 6 februari 2016 in de finale zitten:

winner 1e prijs

De winnende ploeg én twee begeleiders van de school in kwestie reizen in maart 2016 naar San Francisco om er deel te nemen aan de Game Developers Conference.

Het pakket bevat:

  • de vliegreis heen en terug;
  • vijf hotelovernachtingen
  • onbeperkte toegang tot de Game Developers Conference gedurende vijf dagen.

2e prijs

De overige ploegen die op 6 februari 2016 de finale betwisten, winnen een city-trip naar Keulen om er in augustus 2016 de beurs Gamescom bij te wonen.

Het pakket bevat:

  • de treinreis met de HST heen en terug;
  • één hotelovernachting;
  • twee dagen toegang tot de beurs.

einde van de Inschrijvingen!

Op 23 november 2015 werden de inschrijvingen voor het Belgian Game Development Championship definitief afgesloten.
Onze jury is momenteel alle inzendingen aan het bekijken. Vanaf 2 december 2015 worden de resultaten bekendgemaakt.
Dank aan alle inschrijvers!

Het BeGDC-team.

Resultaten

Bekijk hier onze fotoreportage van de drie winnaressen van het Belgian Game Development Championship op het GDC-event in San Francisco (van 14 tot 18 maart 2016). Op het programma: een designatelier, demo’s van spelen in virtuele realiteit, spelontwikkeling, seminaries, bezoek aan de stad en … iedere avond Big Party ! Bovendien kon een van hen een “Meet & Greet” vastkrijgen met een heuse ster uit het gaming-wereldje.

Resultaten van de voorselecties

Hieronder de teams die geselecteerd zijn voor de halve finale op 5 december 2015.

De teamleaders hebben reeds een mail gekregen met alle praktische informatie. In geval van vragen, gelieve een mail te sturen naar info@begdc.be..

Ploegnaam School Deelnemer 1 Deelnemer 2 Deelnemer 3 Deelnemer 4 Deelnemer 5
A Devine intervention Hogeschool West-Vlaanderen Louise De Brauwer Stijn Michiels Delphine Dedeken Dieter Cafmeyer /
TAART Hogeschool West-Vlaanderen Kevin Meyvaert Suzan Van Dijck Sebastien Henau Eva Baete Alex Bernard
Escapp Haute School Francisco Ferrer Korhan Kale Bruno Borges Theodoros Suliotis / /
Unamur Université de Namur Jonathan Maes Anne Smal Thomas Kupper Florian Daloze Pierre Rousseau
Punoria LUCA School of Arts Genk Nele Custers Samantha Fernandez-Alonso Klara Smits / /
Hidden Walrus inc. Hogeschool West-Vlaanderen Tom Rigolle Thomas De Meulemeester Matthias De Clercq Gwendolyn Steeman Alexander Plettinx
isitchristmas Hogeschool West-Vlaanderen Leo Vansteenkiste Jeroen Bloemen An Phu Dupont Kieran Lesy /
Bunny Bro\'s Inc Hogeschool West-Vlaanderen Jan Van Hassel Gaël Vanhalst Kim Kwanbo Jeroen Van der Veken /
Dig the World Hogeschool West-Vlaanderen Tijs Van de Velde Ignace Van Durme Christophe Struyf Thomas Van Nuffel /
PM13 Hogeschool West-Vlaanderen Bart Verdonck Flore Vanackere Alexander De Gruyter René Vandamme Rémy D'heygere
Team Pateet Hogeschool West-Vlaanderen Koen Van Den Steen Thomas Van Riel Andreas Van Vooren Enrico Toivinen /
Planeet Lotto Hogeschool West-Vlaanderen Niels De Schryver Maxim De Groote Matthias Solberghe Nico Koelewijn /
The Random Devs Universiteit Hasselt Linsey Raymaekers Axel Faes Wout Coenen Olivier de Schaetzen /
Front Row Gang Hogeschool West-Vlaanderen Samuel De Pooter Jonas Devacht Jonas Leupe Kevin Hendrickx Arne Mangelschots
Productiehuis Uierpoot Hogeschool West-Vlaanderen Bernd Bousard Sheila Decloedt Lucinda Mollet Sven Knockaert Sebastiaan Hens
EquilibRum Hogeschool West-Vlaanderen  Kevin Waelkens Thibault Callens Jordy Wittouck Gert-Jan Wille Astrid Slingerland
Mars Mision Hogeschool West-Vlaanderen  Maarten Raes Seppe Sebreghts Nicolas Schaus / /

Resultaten van de halve finale van 5 december 2015

Ploegnaam School Deelnemer 1 Deelnemer 2 Deelnemer 3 Deelnemer 4 Deelnemer 5
Unamur Université de Namur Jonathan Maes Anne Smal Thomas Kupper Florian Daloze Pierre Rousseau
Punoria LUCA School of Arts Genk Nele Custers Samantha Fernandez-Alonso Klara Smits / /
Bunny Bro's Inc Hogeschool West-Vlaanderen Jan Van Hassel Gaël Vanhalst Kim Kwanbo Jeroen Van der Veken /
Dig the World Hogeschool West-Vlaanderen Tijs Van de Velde Ignace Van Durme Christophe Struyf Thomas Van Nuffel /
The Random Devs Universiteit Hasselt Linsey Raymaekers Axel Faes Wout Coenen Olivier de Schaetzen /

Resultaten van de finale van 6 februari 2016

Op zaterdag 6 februari 2016 vond de finale plaats van onze BeGDC-wedstrijd in het Living Tomorrow-complex te Vilvoorde. Het is een emotierijke dag geworden … 


De verschillende ploegen hebben ons de definitieve versie voorgesteld van hun spelconcepten. Eigenlijk vonden wij alles even interessant … en we hebben bovendien heel wat opgestoken! Zelfs tijdens de beraadslaging van de jury verveelden de deelnemers zich geen seconde: in een opperbeste verstandhouding wisselden de (uiteindelijk toch concurrerende) ploegen hun « Geek »-ervaringen en hun kennis uit. 

Maar toch … stilaan werd de stress van “nu-zouden-wij-graag-de-uitslag-willen-kennen” sterker voelbaar … Om 16.15 uur was het dan zover … De Limburgse Damesploeg Punoria werd officieel tot winnaar uitgeroepen van de eerste editie van het Belgian Gaming Development Championship. 

De jury was onder de indruk van zowel de ontwikkeling als de concrete uitvoering van hun spelconcept. Dankzij de Nationale Loterij en Vasco Data Security zetten de zegevierende jongedames binnenkort koers naar San Francisco om er deel te nemen aan de Game Developers Conference. Yeah! Girl Power!

Klassement Ploegnaam School Deelnemer 1 Deelnemer 2 Deelnemer 3 Deelnemer 4 Deelnemer 5
1 Punoria LUCA School of Arts Genk Nele Custers Samantha Fernandez-Alonso Klara Smits / /
2 The Random Devs Universiteit Hasselt Linsey Raymaekers Axel Faes Wout Coenen Olivier de Schaetzen /
3 Unamur Université de Namur Jonathan Maes Anne Smal Thomas Kupper Florian Daloze Pierre Rousseau
4 Bunny Bro's Inc Hogeschool West-Vlaanderen Jan Van Hassel Gaël Vanhalst Kim Kwanbo Jeroen Van der Veken /

Organisatoren

De Nationale Loterij en Vasco Data Security willen de game development-opleidingen een boost geven. Daarom hebben zij een wedstrijd bedacht waarbij je je creativiteit de vrije loop kan laten gaan. 

En dus … organiseren beide partners met groot genoegen de allereerste editie van het BeGDC ofwel Belgian Game Development Championship.



De Nationale Loterij is een nv van publiek recht die openbare loterijen, weddenschappen, wedstrijden en kansspelen organiseert. In dat kader treedt zij op als een sociaal verantwoordelijke en professionele aanbieder van speelplezier. Bovendien verleent zij financiële steun aan tal van activiteiten op humanitair, sociaal, sportief, cultureel en wetenschappelijk vlak én op het vlak van het nationale prestige. Bijgevolg mag de Nationale Loterij zich met trots “de grootste mecenas van België” noemen.

Onze opdracht? Iedere meerderjarige speler op een positieve manier zijn speelbehoeften laten invullen en op die manier een constructieve maatschappelijke bijdrage leveren.



VASCO is wereldleider in sterke authenticatie en digitale handtekeningen voor de financiële sector. VASCO beveiligt ook de toegang tot cloudgegevens en -applicaties. VASCO verstrekt applicatie-ontwikkelaars de tools om beveiligingsfuncties vlot te integreren in hun web- en mobiele toepassingen.

MYDIGIPASS beveiligt online-accounts tegen identiteitsdiefstal en tegen diefstal van vertrouwelijke gegevens, door een extra beveiligingsniveau toe te voegen aan wachtwoorden. MYDIGIPASS is een onlinedienst van VASCO Data Security.

Heb je nog vragen?

Wat is een casual instant-game met loterij-mechanisme precies ?

Een casual of instant- game is geen casinospel, pokergame of sportweddenschap. Het is een e-game, waarin het resultaat (winst of verlies) vooraf, bij de start van het spel, op het moment van de aankoop, bepaald is; enkel de manier waarop dit resultaat ontdekt wordt, ligt open, maar de manier van spelen beïnvloedt het resultaat van het spel niet.

Deze spelen zijn gebaseerd op een hoge fun- en entertainmentswaarde: de speler ontdekt de uitkomst van een spel op een geanimeerde en interactieve wijze. Zo kan hij bijvoorbeeld de uitkomst ontdekken via het spelen van een echt behendigheidsspel, MAAR noch kennis, noch deskundigheid, noch strategie kunnen op eniger wijze invloed hebben op het resultaat.

Voorbeelden van kansspel-mechanismen die aan het spel kunnen gekoppeld worden zijn ‘key match’ ( een gegeven symbool (key) moet gelijk zijn met een symbool uit het speelveld), ‘match pattern ‘ ( een combinatie van symbolen vinden die een patroon vormen in een rooster, bijv. OXO, Hangmannetje,…), ‘Win or lose ‘ ( een selectie maken en direct een win of verlies-resultaat krijgen )

Misschien kunnen de bestaande instant-games van de Nationale Loterij inspiratie bieden ? Surf naar e-lotto.be en check de categorie FUN & PLAY!

Mag ik deelnemen ?

  • Ik ben minimum 18 jaar of word dit ten laatste op 1 december 2015
  • Ik ben ingeschreven aan een Belgische hogeschool of universiteit
  • Ik maak deel uit van een team van minimaal 3, maximaal 5 personen van dezelfde onderwijsinstelling

Wat als we iemand uit ons team willen vervangen ? Kan dit en zoja, hoe gaat dit in zijn werk ?

In geval van ziekte, stopzetting van studies of andere gevallen van overmacht, mag de samenstelling van het team aangepast worden.

Dit kan eenvoudig door een mail te sturen naar de organisatoren via info@begdc.be

Het spreekt voor zich dat elk nieuw lid ook moet voldoen aan de vereisten van het reglement.

Opgelet, de deelnemerslijst wordt afgesloten op 4 februari 2016 middernacht en wordt vanaf dan als definitief beschouwd. Wijzigingen na deze datum zijn niet meer mogelijk.

Wat kan ik winnen ?

Hoofdprijs voor het winnend team:

reis naar Game Development Conference in San Francisco in maart 2016, inclusief vlucht heen & terug, 5 hotelovernachtingen & 5 dagen toegang tot de Game Conference

Prijs voor de verliezende finalisten:

reis naar GamesCom in Keulen in augustus 2016, inclusief treinreis heen & terug, 1 hotelovernachting & 2 dagen toegang tot de beurs

Prijs voor alle halve finalisten & finalisten:

Exclusief T-shirt

Wat zijn de deadlines ?

  • Inschrijven kan tot en met 22 november 2015
  • Upload van het presentatiefilmpje van maximaal 3 minuten ten laatste op 22 november 2015 middernacht.
  • Indien geselecteerd voor de halve finale, voorstelling van het MVP (minimal viable product ) op 5 december 2015
  • Indien geselecteerd voor de finale, inzending van de demo versie op 4 februari 2016 middernacht
  • Live-presentatie voor de jury & testpubliek op 6 februari 2016

Hoe gebeurt de selectie ?

  • In de voorronde of preselectie wordt het presentatiefilmpje enkel beoordeeld op creativiteit en originaliteit
  • Bij de halve finale worden volgende jureringscriteria gehanteerd:
    • innovativiteit & creativiteit
    • aantrekkelijkheid voor de doelgroep: is het spelidee attractief voor 18- tot 30-jarigen ?
    • blijk van ondernemerschap: heeft het spelidee verkoopspotentieel ? Wat is de business case ?
    • gameplay
  • Bij de finale worden volgende jureringscriteria gehanteerd:
    • innovativiteit & creativiteit
    • gameplay, kansspelmechanisme & respect voor de regels van verantwoord spel
    • blijk van ondernemerschap: heeft het spelidee verkoopspotentieel ? Wat is de business case ?
    • technisch element: is het registreren voor, en het inloggen op, het spel beveiligd met de authenticatie dienst MYDIGIPASS.COM ?
    • quotering door een live-testpubliek: deze zal voor 20 % meetellen in het eindresultaat

Zijn er technische vereisten ?

  • Het presentatiefilmpje dat dient opgeladen te worden op de site, dient te voldoen aan volgende specificaties:
    • duurtijd van maximaal 3 minuten
    • max. 500 megabytes
    • formaat: .avi, .mpeg of .mov
  • Elk filmpje moet vergezeld zijn van een powerpoint-presentatie van maximaal 10 slides, waarvan 1 slide een korte beschrijving van het concept en het team moet bevatten
  • De demo-versie van het spel, die beschikbaar moet zijn voor de finale, dient browser-based te zijn ( dus geen native app ) en speelbaar op alle mogelijke devices.
  • Er zijn geen technische vereisten voor wat betreft gebruik programmeertaal, code, enz.
  • Enkel dient er rekening te worden gehouden met volgend verificatie-element: Het registreren voor, en het inloggen op, het spel moet beveiligd worden met de sterke authenticatie dienst MYDIGIPASS.COM™. Dit geldt zowel voor de desktop als voor de mobiele versies van het spel. Al de nodige API documentatie, integratie informatie alsook een testomgeving zijn online vrij beschikbaar via developer.mydigipass.com

Wat wordt bedoeld met ‘ de regels van verantwoord spel ‘ ?

De deelnemers moeten rekening houden met de beperkende elementen van het verantwoord spel: zo moet het spelgedrag gekanaliseerd zijn en eventuele speelverslaving uitgesloten worden. Het spel moet steeds op een gecontroleerde en veilige manier gespeeld kunnen worden ( duur van het spel is bijv. een belangrijke parameter hierbij)

Ik heb nog een andere vraag ?

  • Staat uw vraag niet in bovenstaand lijstje ? Stuur dan een mail naar info@begdc.be en wij antwoorden U zo spoedig mogelijk.