Hoe wordt een krasbiljet gemaakt?

  • 03/05/2016
Waardering
  • Niet interessant
  • Matig
  • Goed om weten
  • Tof!
  • Fantastisch!
Presto, Subito, Win for Life, Bingo, Astro, 21, enzovoort. De Nationale Loterij drukt jaarlijks honderd miljoen krasbiljetten, waarvan sommige permanent en andere slechts tijdelijk verkrijgbaar zijn. We duiken in de wereld van het Belgische krasspel… 


Op het eerste zicht lijkt het eenvoudig. Het idee ontstaat en ongeveer zes maanden later is het nieuwe krasbiljet beschikbaar in de 5.300 verkooppunten van de Nationale Loterij. Maar in de tussentijd moet het biljet in wording door een hele hindernisloop tussen alle diensten van de Loterij, de drukker, de toezichthoudende minister, het Comité Verantwoord Spel, … Maar hoe ontstaat het idee voor een nieuw krasbiljet? 

“In elk geval niet op kantoor”, vertelt Wim Schoolmeesters, Senior Manager Product Development en het hoofd van een team van vier personen dat de krasbiljetten beheert voor de Nationale Loterij. “Meestal komt het wanneer je de sfeer elders opsnuift. Tijdens het weekend, op festivals. Wij zien wat de trends zijn. Het was bijvoorbeeld toen we vaststelden dat fluo terug volop in de mode was, dat we besloten om een biljet in fluokleuren te lanceren.” 

De marketingafdeling van de Loterij heeft bepaalde universums gedefinieerd", vertelt Aurore Thirion, Product Development (Instant) Adviser. “Uit die universums moet je putten voor een nieuw spel, zodat de speler beschikt over een gevarieerde keuze voor elke verkoopprijs. Deze universums draaien rond bijgeloof, exclusiviteit, het spel of geld. Vervolgens moet je een lay-out bedenken die modern en telkens opnieuw anders is.” 


Uniek ter wereld 
De inspiratie komt ook uit het buitenland, van loterijen wereldwijd. Er bestaat immers een akkoord dat toelaat om spelletjes over te nemen van elkaar. 

We zijn geen concurrenten", legt Aurore Thirion uit. “Uiteraard moet je zo beleefd zijn om toestemming te vragen, maar ze wordt altijd gegeven. We ontvangen elke maand mappen met alle krasbiljetten die wereldwijd worden uitgegeven en zo kunnen we zien wat er elders wordt gedaan en goed marcheert. Het biljet ‘Kruiswoordraadsel’ komt oorspronkelijk uit Noorwegen.” 

En omgekeerd gebeurt het ook. De lancering vorige herfst van ‘Winners Club’, een biljet dat het nog steeds heel goed doet, was voor de Nationale Loterij een wereldprimeur. Sindsdien stromen de aanvragen uit het buitenland binnen om het mechanisme achter dit concept te weten te komen. 

Een naam bedenken is geen eenvoudige klus 
Naast de permanent beschikbare biljetten zoals Win For Life, Presto of Subito, lanceert de Nationale Loterij ongeveer maandelijks een nieuw tijdelijk biljet – in het wereldje ook wel een one off genoemd. Het wordt maar één keer gedrukt en de levensduur schommelt tussen de vier en zes maanden. Als het een succes is, wordt het soms een permanent biljet. Dit zou wel eens het geval kunnen zijn met het zeer populaire Winners Club. Binnen het ontwikkelingsproces is de zoektocht naar een geschikte naam ook niet eenvoudig. 

Hij moet begrijpelijk zijn in de drie landstalen”, stelt Wim Schoolmeesters. “Dit beperkt uiteraard de creativiteit. Meestal wordt het Engels gekozen, wegens plaatsgebrek. Het is ook niet eenvoudig om het spelmechanisme in de drie talen uit te leggen op de achterkant van het biljet.” 

Binnen heel dit creatieproces houdt de Nationale Loterij ook rekening met de mening van haar spelers. Om hen tevreden te stellen en hen steeds weer zin te geven om te spelen…

 

Nog even geduld ...
Wij wachten op de nieuwe Jackpot.

 
dinsdag 21 november

zo’n € 60.000.000 *
te winnen

zo’n € 60.000.000 * te winnen
dinsdag 21 november
 
woensdag 22 november

€ 3.000.000 *
te winnen

€ 3.000.000 * te winnen
woensdag 22 november

Resultaten vorige trekkingen

Meer resultaten

Ontdek Lottery Club

Ben je al lid?

Mijn gegevens
Wachtwoord vergeten?

Nieuw bij Lottery Club?
Lid worden