Het door de Nationale Loterij verkregen kwaliteitslabel BeCommerce voor zijn website (voorheen www.e-lotto.be), is een kwaliteitsbewijs van de aankopen van de producten van de Nationale Loterij die via internet worden aangeboden. Het BeCommerce Kwaliteitslabel toont aan dat de Nationale Loterij de gedragscode van het BeCommerce-label naleeft en dat haar e-commerce website door een onafhankelijke instantie, namelijk het Bureau Veritas, werd gecertificeerd.
De Gedragscode van het kwaliteitslabel BeCommerce heeft als doelstelling basisprincipes op te stellen die moeten worden nageleefd om de consument de nodige waarborgen te bieden, waardoor er een essentiële vertrouwensrelatie kan worden opgebouwd tussen verkopers en kopers op het vlak van verkoop op afstand en de daarbij horende direct marketing. Zodra u dit label op een website ziet, is dat een garantie voor kwaliteit.
Bekijk het keurmerk op de website van BeCommerce.
Om dit certificaat te verkrijgen, moest de Nationale Loterij zich richten naar standaarden die een bepaald aantal strikte regels opleggen, waarvan er sommige al geruime tijd werden toegepast binnen de Nationale Loterij.
Deze normen zijn opgedeeld in 10 verschillende secties (of werkniveaus) waaraan de deelnemende loterijen moeten voldoen om aanspraak te kunnen maken op het certificaat. Hieronder volgt een overzicht van deze 10 secties, die ieder welomschreven taken opleggen:
De Nationale Loterij heeft in 2010 het certificaat van verantwoordelijke speloperator verkregen van de Europese Loterijenvereniging (EL), en werd aldus de eerste officiële verantwoordelijke speloperator in België.
Lees meer over de Europese Standaarden op de website van de Europese vereniging van staatsloterijen.
De Code voor ethische reclame van de Nationale Loterij legt een referentiekader vast voor reclamecampagnes en promotieactiviteiten ter bevordering van de verkoop van loterijspelen. De tekst bevat de gedragscode die de Nationale Loterij belooft te volgen en ook door haar partners gerespecteerd wil zien. De verbintenissen in deze code hebben betrekking op de creatie, realisatie en verspreiding van boodschappen en de uitwerking van acties die loterijspelen bij een publiek van volwassen gebruikers bekendmaken, uitleggen en promoten.
De Code voor ethische en verantwoorde reclame is opgesteld in samenwerking met de Jury voor ethische praktijken inzake reclame (JEP) en is volledig beschikbaar op de volgende link : Code_Ethische_NL.pdf.