Ga naar hoofdcontent

Win for Life kleurt al 20 jaar Belgische festivals met Knip, Kras, Win

België is een echt festivalland. Grote en kleine festivals maken sinds jaar en dag deel uit van een Belgische festivalcultuur die uniek is in de wereld. En daar horen ook sterke partners bij. De Nationale Loterij en Win for Life zijn al meer dan 20 jaar niet weg te denken van het Belgische festivalterrein.

Met onze legendarische “Knip, Kras, Win”-actie vieren we dit jaar twee decennia vol muziek, sfeer én prijzen. Wat begon in 2005 met drie festivals – Sfinks, Nandrin en Dranouter – groeide uit tot een vaste waarde op zowat alle grote zomerfestivals in België.

Van Graspop, over Rock Werchter tot Pukkelpop: altijd aanwezig

Ook dit festivalseizoen is Win for Life met Knip, Kras, Win weer op 11 festivals te vinden. In juni waren we al van de partij op Graspop Metal Meeting, Couleur Café en TW Classic. Momenteel staan Rock Werchter en Les Ardentes op de agenda, en straks volgen onder meer Dour Festival, Suikerrock en Pukkelpop.

Onze opvallende “Knip, Kras, Win”-stand is daarbij een echte publiekstrekker. De formule is eenvoudig én uniek: festivalgangers laten hun bandje knippen bij onze stand, krijgen een kraslot en maken kans op leuke prijzen. Het idee is na 20 jaar nog altijd even populair.

Dat blijkt ook uit de cijfers: sinds 2005 zijn al meer dan 3,2 miljoen festivalbandjes afgeknipt bij onze stand. Een indrukwekkend bewijs van de sterke band tussen Win for Life en het Belgische festivalpubliek.

Een duurzaam en verantwoordelijk verhaal

Door de jaren heen is Knip, Kras, Win blijven evolueren. Niet alleen de tagline veranderde van “Geknipt om te winnen” naar “Knip, Kras, Win”. Ook op vlak van duurzaamheid zijn er grote stappen gezet:

  • Onze gadgets zijn al jaren enkel eco-zonnebrillen – geen plastic hebbedingetjes meer
  • De krasloten zelf zijn kleiner gemaakt om papier te besparen en worden op 100% gerecycleerd papier gedrukt.
  • Wie dit jaar een eco-gadget wint, kan onze festivalkrasloten van 2024 een tweede leven geven als zonneklep. Daarvoor ontwikkelden we zelfs een handige video met instructies.

We werken samen met partners zoals Zanzibar, RePaper van UCLL, maatwerkbedrijf BeWel en ontwerpen Roel Vandebeek voor deze nieuwe DIY-zonnekleppen. Het gadget als prijs integreren in onze actie benadrukt het belang van circulaire economie, sociaal ondernemerschap, inclusieve tewerkstelling én lokaal vakmanschap.

Partnerships als fundament

Onze aanwezigheid op de festivals draait niet alleen om zichtbaarheid, maar vooral om meaningful partnerships. Samen met organisatoren, media en creatieve partners bouwen we aan unieke festivalervaringen.

Voor Win for Life zijn festivals ook een belangrijk kanaal om nieuwe spelers op een verantwoorde manier te bereiken en hen op een veilige, transparante manier kennis te laten maken met ons productaanbod.

Klaar voor nog eens 20 jaar

Terwijl we op Rock Werchter deze week duizenden bezoekers ontvangen aan onze stand, kijken we ook al vooruit. Want Knip, Kras, Win is een traditie geworden. Een traditie die we blijven vernieuwen, verduurzamen en samen met onze partners nog sterker willen maken.

Win for Life en festivals: dat is 20 jaar partnerschap en plezier, en we zijn nog lang niet uitgeknipt.