Verantwoord spelen in 15 maatregelen
Op de kansspelmarkt vind je tal van niet-transparante praktijken, en veel vormen van spelaanbod met een groot verslavingspotentieel. De Nationale Loterij onderscheidt zich van de operatoren die op een dergelijke manier te werk gaan: zij beschouwt de bescherming van de spelers als de kern van haar engagement als bedrijf. Die aanpak gaat uit van het fundamentele principe dat “het voorkomen van spelverslaving beter is dan “spelverslaving en haar gevolgen te moeten ondergaan”.
Dit zijn de 15 maatregelen die de Nationale Loterij toepast om het spel verantwoord en veilig te houden:
Een strikte controle op de toegang tot de online spelen
Het spel is strikt voorbehouden voor meerderjarigen (18+) die in België verblijven. Iedere speler moet zich laten registreren met behulp van zijn Rijksregisternummer. Daardoor wordt een unieke én beveiligde identificatie gewaarborgd.
➡️ Een dergelijke registratiewijze belet minderjarigen om te spelen, sluit een speelrekening automatisch af bij het overlijden van de houder ervan, en bestrijdt op een doeltreffende manier het misbruik van identiteiten.
Toeval en transparantie
Alle spelen van de Nationale Loterij berusten uitsluitend op het toeval. De lotenplannen van de krasbiljetten worden openbaar gemaakt. De trekkingen, van hun kant, gebeuren onder het toezicht van een Gerechtsdeurwaarder en worden gecertificeerd door onafhankelijke instanties.
➡️ Geen enkele externe factor beïnvloedt het resultaat van de spelen van de Nationale Loterij: noch een of andere “handigheid”, noch een bepaald spelersprofiel, noch een bepaald marketingsysteem. Op die manier weet elke speler met zekerheid dat hij deelneemt aan een eerlijk spel dat op geen enkele manier kan worden gemanipuleerd.
Toegankelijke en heldere spelregels
Alle spelreglementen staan in de drie landstalen op de internetsite van de Nationale Loterij.
Vóór elke deelname - en dat geldt zelfs voor demo’s! - is de speler verplicht om te bevestigen dat hij kennis heeft genomen van de spelregels.
➡️ Een dergelijke transparantie beschermt de spelers en geeft hen de gelegenheid om met volle kennis van zaken aan een spel deel te nemen.
Een verantwoorde communicatie
Iedere aankoop door een speler wordt per e-mail bevestigd. Wanneer een speler speellimieten bereikt, krijgt hij een herinneringsbericht. De historiek van een speler inzake inzetbedragen en winstbedragen is te allen tijde toegankelijk: op die manier is er een heldere en transparante opvolging mogelijk van zijn spelverbruik.
➡️ Al die werkwijzen zorgen ervoor dat een speler zich voortdurend bewust is van zijn spelgedrag. Zo kan overmatig spelverbruik worden voorkomen.
Een risico-analyse voor elk spel
Elk product van de Nationale Loterij wordt beoordeeld door middel van wetenschappelijk erkende instrumenten - bijvoorbeeld GamGard en Serenigame - met de bedoeling om de verschillende potentiële risicofactoren in kaart te brengen.
➡️ De Nationale Loterij biedt uitsluitend spelen aan waarvan het risico wordt beoordeeld als “gering” en “matig”. Op die manier beschikt zij over een gecontroleerd productenaanbod dat uitsluitend gericht is op speelplezier.
Spelen met een hoog risico? Nultolerantie!
Ieder spel dat als “sterk verslavend” wordt beschouwd, wordt automatisch geweerd uit de productenportefeuille van de Nationale Loterij. Overigens wordt elk spel dat wel op de markt wordt gebracht, verder opgevolgd op het vlak van een mogelijk verslavingsrisico.
➡️ In tegenstelling tot sommige privé-operatoren biedt de Nationale Loterij uitsluitend spelen aan die een gering of matig spelverslavingsrisico vertonen. Op die manier kan de veiligheid van de spelers maximaal worden gewaarborgd.
Een wekelijkse limiet voor stortingsbedragen
De stortingsdragen worden standaard beperkt tot 200 euro op weekbasis. Het absolute maximum voor wekelijkse stortingsbedragen is 500 euro. Daarenboven krijgt elke verhoging van de automatische limiet van 200 euro een wachttijd van 14 dagen.
➡️ Met deze maatregel wil de Nationale Loterij impulsief spelgedrag in de kiem smoren, en de online spelers beschermen tegen overmatige verliesbedragen. Deze maatregel draagt er dus toe bij dat een speler zijn speelbudgetnop een verantwoorde manier onder controle houdt.
Maximale dagelijkse verliesbedragen
Verliesbedragen worden automatisch beperkt tot 100 euro per dag. Deze limiet kan naar boven worden bijgesteld, maar wel na een wachttijd van achtenveertig uur, en met een maximumbedrag van 300 euro.
➡️ Dergelijke beperkingen vermijden overmatig spelen op momenten waarop een speler de controle over zijn spelgedrag verliest.
Een beperking van het aantal Instant-spelen
Een speler mag niet meer dan 35 Instant-spelen per dag aanschaffen.
Wanneer een speler daarenboven 59 minuten zonder onderbreking speelt, verschijnt er een venstertje ter bewustmaking daarvan, en wordt de speelsessie meteen afgebroken.
➡️ Deze maatregel vermijdt dat een speler dwangmatig begint te spelen, met de bedoeling om zijn verliesbedragen “terug te verdienen”.
Een strikte controle op de reclame
De reclame-uitgaven van de Nationale Loterij zijn beperkt tot 5% van haar bruto marge. De Voogdijoverheid houdt daaromtrent een oogje in het zeil. In haar communicatie geeft de Nationale Loterij de voorkeur aan producten met een gering risico - dus haar trekkingsspelen - veeleer dan aan de “riskantere” Instant-spelen.
➡️ Met deze strenge omkadering van de reclame wil de Nationale Loterij het volgende bereiken: vermijden dat de spelers worden aangespoord om overmatig te spelen; de veiligste producten bevorderen; de spelers informeren zonder hen ertoe aan te zetten om te spelen, en de kwetsbare groepen in de samenleving beschermen.
Een degelijk openbaar bestuur en een maatschappelijk evenwicht
De financiële toestand, de beslissingen en de praktijken van de Nationale Loterij worden gecontroleerd door de Regeringscommissarissen en door het Rekenhof.
➡️ Deze controles willen waarborgen dat de Nationale Loterij wel degelijk te allen tijde “het algemeen belang” boven “winstbejag” stelt.
Verplichte opleiding “Verantwoord spel” voor de personeelsleden én voor de partners (verkooppunten) van de Nationale Loterij
Alle personeelsleden en partners krijgen regelmatig opleidingssessies over “Verantwoord spel”. Van die opleidingen wordt er vervolgens een regelmatige evaluatie opgenomen in de prestatiedoelstellingen.
➡️ De cultuur van “Ambassadeur te zijn van het Verantwoord Spel” moet worden gedeeld op alle niveaus van de Nationale Loterij als bedrijf, én bij haar partners.
Een strikt beheer van de online speelrekeningen en de online winstbedragen
Een speler kan slechts een beperkt bedrag op zijn speelrekening storten. Winstbedragen van meer dan 450 euro worden rechtstreeks gestort op de bankrekening van de speler in kwestie, om te vermijden dat hij een volledig winstbedrag onmiddellijk opnieuw zou inzetten.
➡️ Deze maatregel vermijdt dat er een (te) groot bedrag op een speelrekening komt te staan, en dat een speler op een dwangmatige manier geld zou blijven inzetten.
De Nationale Loterij stuurt geen enkele vorm van communicatie naar kwetsbare spelers
Spelers die een speellimiet hebben bereikt, of die ervoor hebben gekozen om zichzelf uit te sluiten, krijgen vanwege de Nationale Loterij geen enkele vorm van commerciële communicatie. Daarenboven voert de Nationale Loterij geen enkele reclame met afbeeldingen van personen die er (te) jong uitzien.
➡️ Deze maatregel is bedoeld om elke beïnvloeding of druk van eender welke marketingcampagne te vermijden ten opzichte van de potentieel risicovolle groepen in onze maatschappij.
Totaal onbekend bij de Nationale Loterij: een “VIP-status” en een fidelisering die aanzet tot spelen
De Nationale Loterij kent geen enkel programma om de spelers te “belonen”, noch een zogeheten “VIP-account”. Integendeel, haar specifieke model mikt op een zeer groot aantal occasionele spelers.
➡️ Met deze maatregel wordt iedere vorm van afhankelijkheid - financieel of psychologisch - vermeden die een gevolg is van de fidelisering van de spelers die de hoogste bedragen inzetten.