Ga naar hoofdcontent
corporate-point-de-vente-et-b2b-ouvrir-un-point-de-vente-article-header-mobile corporate-point-de-vente-et-b2b-ouvrir-un-point-de-vente-article-header-desktop

Maxime kocht één Win for Life … en won zelf het grote lot

Maxime Stelleman, krantenwinkel in Beauraing: "Elke klant die binnenkomt, is een nieuwe opportuniteit."

Lees hier hoe Maxime Stelleman recht tegenover het station in Beauraing sinds 11 jaar een opmerkelijk succesverhaal schrijft.

Dag Maxime, hoe ben je hier beland?

Maxime: "Eind 2012 voelde ik me, na een jaar proefdraaien als werknemer bij de keten Night&Day, klaar om zelf ergens een krantenwinkel te openen. Tijdens een ritje met de fiets stapte ik in een opwelling deze zaak binnen om een Win for Life te kopen. Zo kwam ik bij toeval te weten dat de uitbaatsters Valérie en Evelyne na 29 jaar een overnemer zochten. Nadat ik er een paar nachtjes over had geslapen, besloot ik de sprong te wagen. Elf jaar later heb ik er nog geen dag spijt van gehad. Dat Win for Life-biljetje heeft me dus uiteindelijk toch nog iets opgeleverd." (lacht)

Is de winkel in de loop der jaren sterk veranderd?

Maxime: "Alles wat ik goed vond, zoals de authentieke charme, heb ik zoveel mogelijk bewaard. Geleidelijk aan heb ik de winkel gemoderniseerd en gerenoveerd en het aanbod uitgebreid: een fotoservice, diverse pakjesdiensten, een ruim assortiment sterke dranken … Met kranten en tijdschriften red je het al lang niet meer. Als je in deze tijden rendabel wil blijven, ben je verplicht om jezelf telkens opnieuw heruit te vinden. Maar dat is oké, want het houdt je scherp."

Beoogt het nieuwe remuneratiemodel van de Nationale Loterij niet zo'n beetje hetzelfde?

Maxime: "Absoluut! Door behoorlijk ambitieuze doelen te stellen, word je uitgedaagd om je grenzen net een tikkeltje meer te verleggen. Zo heb ik het graag. Als je te snel tevreden bent en op je lauweren gaat rusten, zal het niet lukken. Ik neem dit remuneratiemodel dan ook heel heel serieus. Een commissie van 9% is niet niks: dankzij die bijkomende inkomsten kan ik bijvoorbeeld actief adverteren op sociale media. Ik weet uit ervaring dat dit erg goed werkt."

Kan je daar een voorbeeld van geven?

Maxime: "Toen ik op mijn Facebookpagina een actie rond de Krasbomen van de Nationale Loterij aankondigde, ging ik in een mum van tijd van 1.000 naar 12.000 volgers. Telkens als ik een mooie winst mag uitbetalen - dat gebeurt toch wel een paar keer per week - publiceer ik daarover tegenwoordig een post. Zo trek ik automatisch weer andere spelers aan. En elke klant die hier binnenkomt, is een nieuwe opportuniteit. Eigenlijk is het heel eenvoudig: zolang ik zelf in beweging blijf, blijft ook mijn zaak evolueren. De dag dat ik gewoon achter mijn toonbank ga staan, ga ik klanten beginnen te verliezen."

Hoe promoten jullie onze spelen bij jullie klanten?

Maxime: "Je moet er in de eerste plaats voor zorgen dat de mensen de verschillende producten kennen. Je hebt er die sowieso altijd hetzelfde spelen, maar veel klanten staan er wel degelijk voor open om eens iets nieuws te proberen. Het is belangrijk dat ze weten hoe een spel ineenzit, zodat ze kunnen inschatten of het iets voor hen zou kunnen zijn. Ik ga evenwel nooit iemand pushen om iets te kopen, dat gaat me veel te ver. Ik organiseer ook alleen maar speelpotten als er een echt hoge Jackpot kan vallen. Als je daarin overdrijft, werkt het op den duur namelijk contraproductief. Nee, het komt er vooral op aan om creatief te blijven. Zo zet ik in de eindejaarsperiode traditioneel sterk in op gepersonaliseerde cadeauverpakkingen."

Heb je zelf een favoriet product van de Nationale Loterij?

Maxime: "Alles bij elkaar vind ik de krasspelen veruit het leukst: je wint sneller een mooi bedrag en de kostprijs-winstverhouding is een stuk voordeliger. Ik heb het persoonlijk nogal voor de krasloten van de CA$H-familie: die zien er heel aantrekkelijk uit en leveren traditioneel veel winnaars op. Mijn klanten zijn er echt dol op. Vooral het biljet van € 5 is heel populair. Ik moet vaak winsten van € 100 of 500 uitbetalen en soms zelfs van € 1.000. Ook de gloednieuwe EmotiCash van € 20 is een schot in de roos. Verder blijft Win for Life na al die jaren toch wel een topproduct. Na de introductie van CA$H verdween het wat naar de achtergrond, maar sinds de look compleet werd herdacht, schiet de verkoop meer dan ooit door het plafond. In het voorbije trimester lag mijn omzet voor Win for Life ruim dubbel zo hoog als in dezelfde periode vorig jaar!"

Mis je momenteel nog iets op Lonet?

Maxime: "Ik ben een grote fan van wedstrijden waarbij je als verkooppunt iets kan winnen, zoals vip-tickets voor voetbalwedstrijden of de F1 Grand Prix op Spa-Francorchamps. Alleen zou het handig zijn om op Lonet te kunnen volgen hoe je prestaties zich verhouden tegenover die van de andere deelnemende verkooppunten. Het besef dat je kans maakt om in de prijzen te vallen, kan volgens mij heel motiverend werken. Oké, de keerzijde van de medaille is dan misschien dat verkooppunten die minder goed scoren niet al te veel moeite meer gaan doen. Maar al bij al denk ik dat zo'n ranking voor veel mensen een goede zaak zou zijn."

corporate-point-de-vente-et-b2b-ouvrir-un-point-de-vente-article-image2
corporate-point-de-vente-et-b2b-ouvrir-un-point-de-vente-article-image1

Veelgestelde vragen